Mitä yhteistä on Andy Warholilla, Jay-Z:llä ja Mikki Hiirellä?

Iceberg on italialainen muotitalo, joka tunnetaan katu-uskottavasta tyylistä ja Disney-neuleista, joita hip hop -artistit fanittavat.

Icebergin tarina alkoi naapurin neulekoneella. Merkin perustajan, Giuliana Marchini Geranin, perheellä ei ollut varaa koulutukseen, joten 15-vuotias Gerani opetteli neulekoneen käytön naapurinsa avustuksella. Pienen lainan turvin hän sai lopulta hankittua oman neulekoneen ja alkoi valmistaa mittatilausneuleita. Iceberg-yritys sai alkunsa vuonna 1974, kun Gerani tutustui muotisuunnittelija Jean-Charles de Castelbajaciin ja ihastui tämän luonnoksiin. Kaksikko keksi, että he voisivat yhdistää mallistossaan neulokset, urheiluvaatteet ja pop-taiteen.

Iceberg toi sarjakuvahahmot printteihin jo 1970-luvulla. Pop-taiteesta inspiroituneet printit ja kirkkaat värit ovat Icebergin tunnusmerkkejä. Castelbajac oli ensimmäisiä suunnittelijoita, jotka käyttivät sarjakuvahahmoja printeissään. Icebergin vaatteissa on nähty lukuisia tunnettuja hahmoja Mikki Hiirestä ja Aku Ankasta Batmaniin.

Hip hop -artistit nostivat Icebergin katu-uskottavaksi. Icebergin suosio räjähti Yhdysvalloissa 90-luvun alussa, kun kuuluisat hip hop -artistit löysivät brändin Disney-paidat. Tämä vahvisti merkin katu-uskottavuutta ja laajensi asiakaskuntaa. Iceberg on tehnyt yhteistyötä useiden rap-artistien, kuten Jay-Z:n, Ja Rulen ja Lil’ Kimin kanssa.

Icebergin mainoskasvoina on yllättäviä persoonia. Icebergin kampanjakuviin on valittu aina ajankohtaisia kulttuurivaikuttajia ja populäärikultuurin kuumia nimiä. Mainoskasvoina on nähty muun muassa taiteilija Andy Warhol, muotisuunnittelija Vivienne Westwood ja rocklegenda Iggy Pop.

Icebergin mukaan on nimetty F1-kilpailu. Iceberg aloitti Formula 1 -sarjan sponsoroinnin Giuliana Marchini Geranin aviomiehen ja yhtiökumppanin Silvani Geranin ideasta. Iceberg-nimi tuli formulayleisöllekin tutuksi, kun vuoden 1991 Yhdysvaltain Grand Prix nimettiin virallisesti Icebergin mukaan. Milanon muotiviikoilla esitelty kevät–kesä 2019 -mallisto ammentaa brändin F1-taustasta ja näytöksessä nähtiin myös harvinaisia vintage-autoja.

 

ETUJA & TARJOUKSIA SINULLE